mandag 4. januar 2016

Tidenes beste leseår


Siden 2004, etter en forelesning med Trude Hoel fra Lesesenteret i Stavanger, har jeg ført statistikk over all skjønnlitteratur jeg har lest. 2015 har helt overlegent vært mitt beste leseår. Med stor sannsynlighet skyldes dette at jeg har jobbet på folkebiblioteket og ikke vært i jobb som lærer. Jeg har hatt tilgang til, og oversikt over bøker på en helt annen måte enn tidligere.

At jeg har tatt nettstudie i samtidslitteratur for barn og unge hos NBI har ført til at jeg har lest mye mer variert litteratur enn før. Jeg har lest veldig mange billedbøker, noe som har vært utrolig morsomt og lærerikt.

Planen for dette året er å fortsette å lese like mye.

Guri Fjeldberg gav før jul ut boken 101 - De beste barne- og ungdomsbøkene. Jeg har lest 33 av dem. Mitt spesielle prosjekt for 2016 er å få lest så mange som mulig av de resterende 68 bøkene.

Siden studiene nå er avsluttet og jeg har mye bedre tid, vil jeg også prioritere å skrive om bøkene jeg leser her i bloggen. Kanskje er det noen andre som kan synes det er interessant å lese det jeg skriver. Uansett er det god skrivetrening, og jeg holder oversikt over det jeg leser.

Akkurat nå holder jeg på med Evna, siste bok i Siri Pettersens fantastiske trilogi (papirbok), Sekstitallet av Ketil Bjørnstad (lydbok) og Reserveprinsesse Andersen av Torun Lian (ebokbib).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar