søndag 31. januar 2016

Bare mamma som er gud

Line Merethe Nyborg debuterte med denne boken i 2010. Den handler om Elin som er attpåklatt, og vokser opp sammen med sine gamle foreldre et sted i Nord - Norge. Hun har tre eldre søsken som har flyttet hjemmefra, to brødre og en søster.

Faren er arbeidsledig og moren jobber i bank. Det er ikke  vanlig at mødre jobber på den tiden Elin vokser opp. Det bli ikke oppgitt noen årstall i boken, men jeg vil anta at handlingen foregår en gang på 70 - tallet.

Dette er en oppvekstroman hvor vi får høre om Elins hverdag sett med hennes øyne. Elin merker mer og mer at moren og faren ikke har det så bra. Faren drikker i helgene og skjemmer seg ut overfor vennene og naboene. Elin har også dårlig samvittighet fordi hun er attpåklatt. Kanskje hadde moren andre planer når søsknene var blitt store enn å få enda et barn å ta seg av.

Jeg likte denne boka. Kanskje er det fordi jeg kjenner meg igjen i samfunnet som Elin beskriver. Forfatteren har skrevet to bøker til om Elin som heter "Du vet ikke hvem jeg er" og "For deg, for deg alene." Det frister absolutt å lese videre om Elin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar