tirsdag 20. oktober 2015

Fuck verden av Monika Steinholm


"Fuck verden" er en ungdomsbok med handling fra Tromsø. Jeg synes alltid det er ekstra morsomt å lese bøker fra steder jeg har vært, slik at jeg kjenner meg igjen i omgivelsene. Forfatteren av boka, Monika Steinholm, er også bosatt i Tromsø. Dette er hennes første bok.

Boken handler om Gunn. Hun har nettopp flyttet til Tromsø sammen med moren. Mormoren er død, og de flytter inn i det gamle huset hennes. I et tre utenfor huset bor det en måke som Gunn tenker er mormoren. Istedenfor å kjøpe seg moped, kjøper Gunn seg en traktor som hun kjører til og fra skolen med. Hun finner seg ikke helt til rette på videregående, men der treffer hun Niklas som hun liker veldig godt. Dessverre har han bare øyne for eksdama si Katrine. Likevel blir de venner, og kanskje noe mer.

Moren til Gunn er sydame. I tillegg driver hun sex-telefon. Hun er bare 32 år, og vil at Gunn skal kalle henne Chris og ikke mamma. Faren vet hun ikke noe om. En dag finner hun et bilde av en ung mann i kåpelommen til mormoren. Hun tror at det må være faren, og hun og Niklas blir enige om å lete etter han.

Jeg likte boken veldig godt. På en måte er den tøff, men samtidig er den veldig var og fin. Språket flyter lett, og beskrivelsene er mange og gode. Det er ikke enkelt å være ungdom uten far, og med en mor som har et noe spesielt yrke og som kanskje holder seg litt på avstand. Kjærligheten er heller ikke så enkel å håndtere. Kanskje er det litt skummelt når boken treffer meg som voksen, eller kanskje er det et tegn på kvalitet. Jeg håper i alle fall at den finner veien til mange lesere, gjerne både ungdommer og voksne.

Her kan du lese en profesjonell omtale av boken fra Barnebokkritikk.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar