onsdag 7. oktober 2015

Mumiens mysterium av Tom Egeland

Tom Egeland er en av mine favorittforfattere. Nå har han heldigvis begynt å skrive spenningsbøker for ungdom også. Den første boken heter "Katakombens hemmelighet" og den neste heter "Skatten fra Miklagard".

"Mumiens mysterium" er den tredje ungdomsboken i rekken, og den kom ut nå i høst. Alle tre bøkene handler om Robert som er med moren på jobb. Moren er arkeolog og Robert får være med til mange spennende steder. I denne boken er de i Kongenes dal i Egypt, hvor moren deltar på et stort prosjekt. I et gammelt gravkammer skuler det seg hittil ukjente slektninger av en farao. For å komme inn i gravkammeret må en forbannelse brytes, og det er bare Robert som kan gjøre det. Robert treffer Yasmin, ei egyptisk jente, og hun prøver å hjelpe han. Men hvem er egentlig Yasmin, og greier Robert å heve forbannelsen før alt går galt?

Jeg ble så revet med av denne boken at på slutten måtte jeg bare lese fortere og fortere. Jeg hadde en følelse av at hvis jeg ikke leste fort nok så ville ikke boken ende godt. Hvis du har klaustrofobi kan det være ekstra nervepirrende å lese boken.

Jeg synes det er veldig interessant å vite litt om forfatterne av bøkene jeg leser. Her kan du lese om hvorfor Tom Egeland begynte å skrive for ungdom.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar