onsdag 14. oktober 2015

I morgen er alt mørkt av Sigbjørn Mostue

Hvis noen hadde anbefalt meg å lese en zombie-apokalypse hadde jeg bare sagt glem det, det er ikke noe for meg. Dette er hva nrk.no kaller boken i en omtale. Heldigvis hadde jeg ikke hørt ordet før jeg leste boken. Dette er en grusom og til tider grotesk bok som jeg aldri ville trodd at jeg ville like å lese. Forfatteren sier da også at det ikke er en bok om zombier.

Tenåringsgutten Brage lever et trygt og godt liv i oljelandet Norge. En dag leser han på nettet om flokker av rasende mennesker som går helt amok og dreper uskyldige mennesker. Han blir litt urolig, men Japan det er jo på andre siden av jorden. Det viser seg snart at det er en veldig smittsom parasitt som gjør mennesker til drapsmaskiner. Etter hvert kommer sykdommen til Norge også og samfunnet slik vi kjenner det forsvinner. Brage og familien flykter, men kommer de til å overleve?

Boken ble kåret til årets beste ungdomsbok i 2015. Det var grunnen til at jeg ble nysgjerrig på den. Jeg likte boken veldig godt, selv om den inneholder helt forferdelige scener og Brage må ta umenneskelige valg. Handlingen ligger tett opp til virkeligheten, sykdom har før herjet i landet vårt. Hvor mye kan vi tåle før vi bukker under, og kan vi overleve og finne fotfeste igjen etter en slik rystende omveltning av samfunnet? Detter tror jeg er spørsmål som er nærliggende for mange. Akkurat nå leser jeg bok nummer to hvor vi får historien sett fra en annen synsvinkel. Det er det fine med litteraturen at vi kan utforske mange ulike scenarioer uten at det får konsekvenser for oss. Vi kan teste dem ut i teorien uten å være så redd for at det skal skje i virkeligheten.

Her kan du lese et intervju med Sigbjørn Mostue om I morgen er alt mørkt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar